کد مطلب:210630 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:185

در بزرگی جهان
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود خداوند دوازده هزار عالم آفریده است كه هر یك بزرگ تر است از هفت آسمان و هفت زمین و هیچ یك از آنها خبر از وجود عالم دیگری سوای خود ندارد. [1] .

باز از حضرت صادق علیه السلام نقل شده كه به منجم یمنی فرموده دانشمند مدینه در یك ساعت از شبانه روز به اندازه یك سال شمسی راه طی می كند و از دوازده هزار عالم عبور می كند كه هر یك مثل عالم شما است و اهالی آن از عوالم شما و از وجود آدم و ابلیس خبر ندارند - مراد از دانشمند مدینه خود امام صادق علیه السلام بوده است. [2] .

باز از حضرت صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود مابین هر قائمه از عرش تا قائمه دیگر به اندازه مسافتی است كه مرغی در ده هزار سال پرواز آن را طی كند و در خبر دیگر فرمود به اندازه هزار سال پرواز مرغ سریع السیر و در نسخه دیگر ده هزار است و عرش در هر روزی هفتاد هزار رنگ از نور می پوشد و خداوند فرشته ای آفریده به نام خرقائیل كه هجده هزار بال دارد و مابین هر بالی تا بال دیگرش پانصد سال راه است «هر جا در خبر زمان است زمان نوری است و یك وقت آن فرشته تمنی كرد بداند در بالای عرش چیست خداوند بال های او را دوبرابر كرد و به امر خداوند پرواز نموده مدت بیست هزار سال با آن 36 هزار بال پرواز نموده چون خسته شد ایستاد دید تازه هنوز به سر یكی از قوائم عرش نرسیده است.



[ صفحه 61]



باز كمك خواست بال های او مضاعف گردید و سی هزار سال دیگر پرید و باز هم نرسید آنگاه از طرف حق تعالی به او وحی شد كه اگر با تمام قوا و بال های خود تا روزی كه اسرافیل نفح صور نماید پرواز كنی به ساق عرش نخواهی رسید.

خرقائیل از روی عجز و عظمت گیتی استغفار نموده و گفت سبحان ربی الاعلی و بالها را فروبست. [3] .

این اخبار كه از ناحیه آل محمد (ص) صادر شده و صدها خبر دیگر نظیر این ها از سایر ائمه معصومین همه حاكی است كه گیتی پهناور اگر چه متناهی است ولی انتهای آن را جز خداوند كسی نمی داند.



تو پنداری جهانی غیر از این نیست

زمین و آسمانی غیر از این نیست



چون آن كرمك كه در گندم نهانست

زمین و آسمان او همانست




[1] بحارالانوار مجلسي - انوار نعمانيه - شرح صحيفه سجاديه - تفسير نورالثقلين.

[2] احتجاج طبرسي - منتخب الاختصاص - بحارالانوار - بصائر الدرجات و غيره.

[3] مناقب ابن شهرآشوب و بحارالانوار مجلسي.